7 tips, forskningen visar göra dig lyckligare

lycka på riktigtFör de flesta av oss vanliga dödliga, är inte lätt att ständigt vara glad och lycklig. Det är många irriterande och mänskliga problem som ska lösas både på jobbet och hemma. Redan där kan det uppstå utmaningar utifrån att du ska övervinna stressmomentet. Att mitt i detta hitta ett sätt som blockerar de negativa tankarna och rädslorna att krypa in i ditt sinne kan vara en ovan situation.

Så frågan är går det att vara lyckligt jämt?

Under de senaste åren, har hjärnforskning, mental vetenskap och psykologiexperter började pussla ihop specifika dagliga vanor, praxis och “hjärnhack” som sätter det mänskliga sinnet i en konstant och ovillkorligt lyckotillstånd – även i den till synes dystraste omständigheter. Så, vill du göra varje dag en bra dag, vet vi nu både känslomässigt och rationellt att det finns möjligheter att träna upp sinnet. Må vara ovant i början, men överväga att följa dessa 6 enkla tips om du vill uppnå ett konstant flöde av lycka och positivitet i ditt liv.

hydro-brain-02

  1. Uttryck ditt tack till 7 saker varje dag.

Skriv ner dem så du kan uppmärksamma om det finns fler saker att vara tacksam över. Säg tack sju gånger varje morgon. Tacksamhet visar sig öka lyckan och tillfredsställelsen. Tacksamhet minskar även stress och depression samt lindrar sjukdomssymptom. Hittar du inte sju, börja med en.

  1. Träna regelbundet

Är du ovan att prioritera träning så börja med 10 minuter. Har du inte 10 minuter om dagen att ge dig själv behöver du ta en rejäl funderare på hur och om du lever ditt liv. Alla vet idag att motion är en hörnsten för hälsa, men visste du att bara några minuter av daglig motion kan dramatiskt öka din lycka? Ett experiment där människor som led av depression delades in i tre grupper och fick använda medicinering, motion eller en kombination av de tu, gav mycket intressanta siffror. Sex månader senare hade 38 procent i gruppen som hade använt medicinering fallit tillbaka till depression, den grupp som hade använt en kombination av-medicinering och motion återföll 31% i depression. Men den grupp som enkom använt sig av träning var återfallsfrekvensen en osannolikt nio procent! Svaret är att motion är ett bra sätt att stimulera hjärnans “happy juicer” och då pratar vi endorfiner och protein som kallas BDNF (brain-derived neurotrophic factor).

  1. Sov!

Flera studier visar att din sömnkvalitet direkt påverkar din livskvalitet. Sömnbrist kommer härja runt i din hjärna på många sätt, bland annat din amygdalas förmåga att kontrollera humörsvängningar. Men sömnbrist försämrar din hjärnvävnad och uppbyggnaden av adenosin, en trötthetsframkallande kemikalier. Studier visar även att sömnbrist gör dig mer känslig för negativa känslor som rädsla och ilska och stänger av dig till positiva känslor. Att bryta sömnbrist eller om du sover för mycket kan kräva styrka utifrån att det är ovant att skapa balansen. Tillåt dig själv att ha minst 7 timmars nattsömn.

lyckoapor

  1. Sunda relationer

Oavsett om du är en introvert eller extrovert som person visar forskning att vi uppskattar positiva upplevelser av sund omtänksamhet. Vi föder positiva känslor genom att omge oss med personer som visar både i ord, energier och handling att de bryr sig om just dig.

Harvards lyckoexpert Daniel Gilbert har ett vackert sätt att utforma relationer:

“Vi är glada när vi har en familj, vi är glada när vi har vänner och nästan alla andra saker som vi tror gör oss lyckliga, är faktiskt bara sätt för att få mer familj och vänner.” Så varför inte strunta i att surfa bort en stund och bjud in en gammal vän eller familjemedlem för en måltid eller kaffe. Har du inte möjighet att umgås med en släkting eller kär vän en gång i månaden måste jag undra om du kan fortsätta kalla dig omtänksam.

  1. Mediterar regelbundet

För dig som läser detta är det ingen nyhet om hur fördelaktigt det är för en individ att utöva meditation, men visste du att denna gamla praxis skapar också fysiska lycka höjande förändringar i hjärnan? Meditation har visat sig överensstämma med positiva förändringar i amygdala för att minska aktivitetsnivån av hjärnans nätverk. Detta nätverk är ansvarigt för att inte utlösa din stress eller framkalla  ditt apstadie. Meditera enkom om du vill uppleva ett lugnare, mer positiv och lyckligare dig. Resultatet av 10 minuters meditation håller inte bara i när du mediterar, det håller hela dagen.lycka i att lugna ner sig

  1. Öka din serotonin produktion

Serotonin förmedlar signaler från ett område i hjärnan till den andra. En brist på serotonin är associeras med en mängd olika mentala och känslomässiga störningar, innefattande depression och ångest. När du ökar produktionen av denna kemikalie i hjärnan förbättras ditt humör och beteende. Få i dig vitamin B6, B12 och aminosyran 5-HTP, ät mer quinoa och amarant, sola och dra i dig D-vitamin. Beröringsbehandlingar som reiki eller massage.

  1. Ta emot

Sjunde tipset är enkelt i ord. Ta emot och acceptera vad som är ditt. Fundera på vad dessa ord och den meningen betyder för dig.gå mot lyckan

Ett annat sätt att optimera din hjärna kan vara att bli medveten genom att utbilda dig. ByButeo startar regelbundet igång individuella program för att du ska bli mer medveten om var du är på din lyckostege och vad som krävs för att utveckla dig. Du som individ kan prenumerera på ett program, minimum 3 månader åt gången. Vill du veta mer hör du bara av dig.

Tack för att du läst ända hit. Vill och hinner du får du gärna kommentera. Det skulle utveckla vårt lyckorus.

lycklig regnbåge
ByButeo flyger medvetet, klarsynt och harmoniskt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.