Möt änglarna, behandla din hjärna som ett ouppfostrat barn

Min hjärna behöver ett konstant koppel för att den ska hålla sig på vägen. Jag behöver någon som står där och håller i mig, så jag inte låter min ouppfostrade hjärna göra mig lat, elak, rädd, stressad, frustrerad, pressad eller sätta mig i situationer som inte gör mig gott.  

Min hjärna skiljer sig inte mycket från din. Så låt mig komma med det tuffa beskedet att hjärnan inte skiljer sig från våra förfäders och kommer inte komma i någon ny version, 2.0 Det betyder att om du vill förändra ett beteende, uppdatera, utveckla, förnya eller omprogrammera dig själv är det du som måste göra jobbet!

Bildresultat för bångstyriga barnLitar du på din hjärna? Jag vet att den har fått goda egenskaper. Frågan är om du ser dem och om du använder dem? Du har nämligen fått en fallenhet och känslan som kopplas på kallas passion. För att locka fram detta behöver hjärnan ständig tillsyn. Den är som en bångstyrig 3-åring. Lämnas den ensam kommer den att ta hand om sina egenheter genom att rusa runt och ställa till oreda och lämna skit, smuts och oreda i hela huset.

När jag lät min hjärna vara ifred innebar detta att jag timme efter timme kunde vältra mig i orealistiska bekymmer, tidsödande ånger och hitta nya territorier att utforska. Min hjärna behövde en stor bogserbåtar för att omdirigera den. Och jag tror att jag inte är ensam.

Ska vi prata utifrån det andliga och mentala perspektivet vet jag när jag reflekterar att jag fått samma utmaningar eller problem att lösa, gång på gång på gång. Och det var först i 42 års ålder jag lärde mig att våga se, förstå och använda min fallenhet och drivas av min passion. Änglarna har stöttat mig i varje beslut jag tagit genom livet, men jag har fått erfara samma sak fram tills jag lärde mig, förstått och handskats med det utifrån mitt högre syfte här på jorden.

Så vem ska övervaka våra världsliga hjärnor? Eftersom jag inte tror på implanterade dataövervakningschip, behöver du och jag lära oss att kontrollera tankarna själv. Jag har utsett mig själv som min hjärnas barnvakt. Enkelt uttryck. Jag har ansvaret nu!

Vilket är anledningen till att jag tillbringar mycket tid att tänka på innehållet i mina tankar. Dussintals gånger om dagen frågar jag mig: “Hej, Rebecka, vad tänker du på? Är det en bra användning av din hjärna? ” På fackspråk kallas detta metakognition. För mig är det en av nycklarna till att jag fann mitt högre syfte och vågade lyssna på vännerna högre upp.

 

Har du några ämnen, människor och områden som din hjärna ska hålla sig borta ifrån? Ta reda på vad det är och håll dig borta från att tänka på detta. Jag tvingade min hjärnbark att få kontroll över mitt limbiska system. Om du vill använda ett akademiskt fackspråkslingo; jag måste se till att mitt System 2 är ansvarigt för System 1.

Här är de områden som är mycket bättre användning av min hjärna:

  • Komma med realistiska och positiva lösningar på verkliga problem i min familj eller i arbetslivet
  • Förstärka goda minnen, har jag inget såg jag till att göra något jag kunde förstärka
  • Kreativ och vara i brainstorming, leka med nya idéer
  • Öva på att lyssna och vara trovärdig
  • Fatta beslut som gör mig och andra gott
  • Empati – be för andra som har det tufft och bidra till att stärka deras mående
  • Tacksam – varje dag känna tacksamhet för stora som små saker, så som vitlökspressen.

HUR DU KAN GÖRA NÄR DU VILL HA KONTROLL PÅ TANKARNA

Jag har läst, jag har testat och jag har varit kreativ för att det ska funka för mig. Mina utvecklade strategier sedan två år tillbaka är:

  • Lär dig tänka i metakognition. Lär in ett nytt beteende som du gör regelbundet, läs varje dag. Ex. Varje gång du sätter dig på toa, äter en bit mat eller åker till jobbet, fråga dig själv: “Vad är det jag tänker på?”
  • Öva upp så du är särskilt medveten om dina tankar när du börjar bli arg, ledsen, ångestladdad, rädd, misstänksam eller orolig. Vissa saker förtjänar rättfärdig känsla. Men använder du dina tankar på bästa sätt om du blir arg på någon som har problem i kassakön till ICA?
  • Läs externa påminnelser. Detta är en extrem taktik, och det är inte för alla, men kanske du hittar hjälp här. Leta upp sidor där du blir påmind om vad du tänker på. För mig är det ett sätta att automatisera tankarna.

Den goda nyheten är, när du börjar engagera dig i mental träning och fostra din hjärna blir det lättare, men också klarare. Änglarna är alltid med dig, övervakar och stöttar dig. Änglarna tar inte beslut åt oss. Därför skriver jag detta idag. För att du ska fatta att du inte kan skylla på dem! Det enda de vill är att du ska hitta din fallenhet, din passion och följa ditt högre syfte. Vi får prövningar varje dag. När du är mer förberedd för dessa och ju mer medvetenhet du skapar kring dig själv och dina egen tankar, desto lättare kommer du handskas med livet och du kommer genom attraktionslagen få det du behöver för att leva harmoniskt i det syfte du kom hit till jorden för att vara.

ByButeo flyger medvetet, klarsynt och harmoniskt

Följ gärna ByButeo på Facebook om du vill läsa fler vinklar av livet från Rebecka. Hemsida är bybuteo.se och Instagramkontot heter bybuteo.se Bokar egen tid gör du genom ett mail till rebecka(at)bybuteo.se

//Rebecka

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.