9 tips kring meditation och återhämtning

När du tränar mental träning, oavsett om du är högpresterande eller högkänslig kommer du alltid landa in i att växa genom återhämtningen. Återhämtning är inte mycket annat än att bara vara, inte kliva in i prestationen. Få lugn i tankarna. Idag vill jag ge dig några svar som regelbundet kommer in från er som läser. Älskar din nyfikenhet, fortsätt fråga så ska jag svara utifrån vad jag kan, annars hänvisar jag dig vidare eller letar upp svaret från någon som är klokare än jag. I detta fall har jag hämtat svar från min kunskap och mina erfarenheter. 

Att återhämta sig mentalt innebär att du ska lära dig att lyssna eller som jag brukar säga titta på när dina tankar kör förbi. Detta kommer öka din återhämtning, du kommer nå en låg grundspänning i hjärnan, känna dig klokare när du fattar beslut och snart kommer du utveckla din förmåga att släppa av och öppna upp för din kreativitet på en helt ny nivå. Men är återhämtning mentalt, avspänning, avslappning och meditation samma sak?

Det har kommit en del frågor kring vad meditation är och hur man ska göra. Och om det är skillnad på meditation och avspänning. Jag tror inte de finns rätt eller fel i den här världen, så ja, det är nyanser. Ungefär som att någon säger att du känns så lugn och någon annan uppfattar dig som harmonisk. Någon kan säga att du är så naiv, någon annan säger nyfiken. Det handlar om att få ner grundspänningen och ner tankarna för att nå passionen och kreativiteten på ett nytt sätt. Och på min resa har jag upptäckt att det finns en del svar som hade varit sköna att känna till innan jag började meditera, så dessa tankar blir ett störmoment i sig. Och du kommer upptäcka att ju mer du jobbar med avspänning, avslappning och meditation så kommer du förstå mer kring dig själv.

Meditation handlar nämligen inte om att bli en annan person, en ny person eller till och med en bättre person. Det handlar om att träna i medvetenhet och få en sund känsla till perspektiv. Du försöker inte stänga av dina tankar eller känslor. Du lär dig att observera dem utan att värdera det som kommer eller springa efter det som dyker upp. Och så småningom kan du därför bättre förstå dem. Sen vill jag säga att det går att utveckla avspänningen till att följa med på resor och upplevelser, men det är en djupare del av att kunna bara vara och följa med det som händer.

Jag har problem med att meditera

Alla jag mött längs vägen som börjar meditera är att de kommer in i små stunder när det bara inte går. Det kommer hinder, det kommer ursäkter det kommer massa saker som gör att “det bara inte går” att meditera. Det är ganska vanligt initialt. Lyckligtvis kan du bara erkänna, sträck upp handen och säg att du själv skapar hinder för att inte göra. Mitt bästa tips är att gört ändå! Här är några vanliga problem jag upplevt att många tenderar att köra in och därför vill jag ge lite råd om hur du tar dig förbi dem.

Tvivel på att du ska meditera uppstår, du tvivlar på att du gör rätt och det bara flyter på med tvivel kring att du bara ska vara, inget göra. Det är naturligt med dessa tankar. I en värld där vi många gånger mäts utifrån det vi gör skapar så klart tvivel om du bara ska sitta och vara. Det i sig är inget problem. Det verkliga problemet uppstår när du köper tvivlen. Kom ihåg! Oavsett vad dina tankar är, så är det fortfarande bara tankar. Och allt du behöver göra är att försiktigt återställa ditt fokus till andningen.

Vad är den bästa tiden att meditera?

Min egen erfarenhet och det vi rekommenderar på ByButeo är att du mediterar det första du gör på morgonen, om du kan. Det är ett bra sätt att börja dagen och är oftast den enklaste tiden att hitta några ostörda minuter. Men, som alltid när det handlar om dig, det viktigaste är att välja en tid som fungerar för dig. Många lärare inom meditationsvärlden och de som jobbar med avspänning vill att du hittar en tid som du kan vara konsekvent med. Jag själv förespråkar att du hittar tid varje dag. Det viktiga är att det blir av före att det bli av på en viss tid.

Hur hittar jag tid att meditera?

Försök att förankra din övning till en annan del av din rutin, som att borsta tänderna. Vakna och tänka: Meditera, borsta tänder, äta frukost. Och bli inte frustrerad om du missar ett träningspass. Det händer. Börja bara upp igen nästa dag, eller ta igen det på kvällen. Det tuffa är om du gett dig frikort på morgonen, på lunchen och sen bara har kvällen kvar och missar den också. Men, som sagt, missar du då är det bara att göra om nästa dag. Tid finns det hur mycket som helst, och det kommer mera. Så bli inte sur eller frustrerade över dina frikort, se till att begränsa dem bara.

Var ska jag meditera?

En del tror att de måste ta sig till skogen och skapa en plats fyllt av kandelabrar och bedårande fjärilar som romantiskt flyger omkring. En del tror att det finns ett behov av att ta sig till tystnaden på närmsta bergstopp. Så är inte fallet. Meditera och avspänning går att göra var som helst. Det rimliga är att det är ett lugnt och bekvämt ställe där du inte kommer att bli avbruten av någon under din stund.

Vad ska jag ha på mig för att meditera?

Du kan ha på dig vad du vill så länge det är bekvämt. Det hjälper också att ta av sig skorna och ha kläder som inte sitter åt. Bär du slips eller har ett bälte som kan störa så ta bort det. Jag själv kan bli irriterad om jag inte har satt upp håret i en tofs. Du känner efter vad som är behagligt för dig.

Hur sitter jag under meditation?

Sitt mitt på en stol med benen rakt ner, fötterna platt på golvet och händerna vilar på benen eller på knäet. Du kan också ligga, men då är möjligheten att somna stor. Det är ingen fara, för det viktiga är att ha din kropp rak så att dina muskler verkligen kan slappna av.

Kan jag meditera att ligga ner?

Som sagt, sitta är bäst och det som jag rekommenderar. Men om det är för smärtsamt eller obekvämt att sitta upprätt är det helt okej att ligga ner. När du mediterar och du följer en guidad meditation så kommer du höra och ta in det som sker även om du somnat. Så väljer du att ligga placera en tunn kudde under huvudet och böj knäna så att fötterna känns mot golvet.

Finns det ett särskilt sätt att andas?

Nej. När vi mediterar, försöker vi inte andas på ett speciellt sätt. Låt bara andan vara helt naturlig. Det som är skönt att börja en meditation med är att ta tre djupa andetag där du andas in genom näsan och ut genom munnen. Sen handlar det om att du hittar din rytm.

Hur börjar jag meditera om jag inte mediterat på ett tag? 

Det beror verkligen på hur länge du har varit borta. Om det bara har varit några dagar, bara hämta precis där du slutade. Om det har varit minst en vecka rekommenderar vi att du startar om paketet. Om det har varit mer än en månad borde du förmodligen göra det grundläggande paketet och bli bekväm meditera igen innan du hoppar in i någonting annat.

Prova dig fram. Det finns många fina guidade meditationer på youtube. En del av oss gillar att bara sitta och vara. Finn din väg att få tillit till dina tankar. Inget är rätt inget är fel. Det bara är, utifrån dig. Alltid utifrån dig, det är integritet för mig. Så träna respekten till dig själv genom att lita på att du gör rätt, annars gör du bara om.

Kram och karma

Rebecka

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.