4 tips att förstå tålamod, tillit och självbehärskning

Många gånger när jag siar/vägleder på Tarotguiderna eller när jag ska träna de som tror de är högpresterande eller har hög känslighet, får jag budskap och kunskap om att träna tålamod. Majoriteten av er blir tokiga när jag nämner det ordet. Eller tokiga, ni suckar för oftast har ni ett hum om att det är sant. Vad känner du när du läser “tålamod” Pirrar det av välbehag eller kommer rebellen fram?

Låt mig få dela min syn på tålamod. Tålamod kan ibland uppfattas som seghet eller obeslutsam. Men vad är egentligen tålamod i handling? En del är timing. Att ge livet den tid den behöver innan jag driver på eller drar mig ur. Att hitta timing är fantastiskt, men den i sig bygger på ett annat fantastiskt ord, tillit. Så vad känner du när jag frågar om du litar på dig själv, på andra eller hur känner du när jag frågar om du litar på universum?

Går det att träna tålamod?

Självklart gör det det. Men vi ska veta att det finns människor som föds med en fantastisk förmåga att förstå konsekvens och timing utan att behöva träna på det. Det är de människor som förstår att om de tränar lite varje dag, får en större belöning imorgon än den snabba kick de kunde fått om de hoppade över träningen igår. Kunskapen om detta togs fram genom att forskare testar på små barn om de vill ha en marshmallows nu eller om de väntar och inte tar den, så får de två om en liten stund. Kolla in här så får du se nått skoj och intressant.

Jag skickar med en snutt till från en nyhets kanal i USA också. Så kan du få ett lite djupare inslag för att förstå vikten av tålamod och den självkontroll som krävs när vi övar självbilden. Vikten av självkontroll och tålamod

Idag har jag insett att desto mer tålamod jag äger, desto större är chanserna att du har god hälsa, fattar bra beslut och har nära vänner. Så kan du lära sig att bli mer tålmodig? Ja och än en gång börjar allt med att du ska lära känna dig själv och våga vara beredd på mer lycka.

  1. Identifiera orsakerna

Tappar du tålamodet? Ta reda på varför. Ta reda på vad det är du triggas av i situationer och av personer. Vad är det som triggar i gång i din otålighet och kanske därmed också ditt agerande. Är det särskilda personer? Är det kanske din partner, dina föräldrar eller dina barn som oftast får ditt tålamod att tryta? Eller är det tidsrelaterat? Blir du otålig om du måste vänta på andra eller när du själv blir försenad? Kanske när du är utarbetad, hungrig, trött eller stressad? Vilken miljö är du i när det sker? Skriv ner!

Det som hjälper dig att identifiera triggefaktorerna är att du skapar en medvetenhet och tar ett ansvar över eventuella konsekvenser. Du kan förhindra oönskade resultat om du förutser problemen. Till en början kan du behöva göra mycket medvetna ansträngningar, men med tiden kan det komma känns helt naturligt.

  1. Förenkla ditt liv

Enligt viss forskning klarar människor inte av multitasking. Hjärnan kan inte koncentrera sig på flera saker samtidigt. Forskningsresultat visar att vår förmåga att koncentrera oss försvagas ordentligt och att det så småningom gör att vi blir sämre på att lösa problem, visa tålamod, ihärdighet och ett gott omdöme. Det handlar till viss del också om grundspänningen i hjärnan. Alltså hur mycket press hjärnan kan agera på innan pressen övergår till stress och oro.

När jag på min resa landade i att jag inte ville eller behövde vara med överallt och när jag inte behövde upprätthålla kontakter som inte ville hålla kontakt med mig försvann en stor stress i mitt huvud och i min kropp. Jag visste att om jag väntade och förenklade vissa relationer så kunde jag få tid till det som kunde ge mig mer av det jag ville ha där jag är idag.

Min största insikt var när jag valde att följa mitt hjärta. Det låter kanske knasigt, men jag verkligen pausade mitt liv när det gällde att umgås med människor. Jag passade mitt liv i vad jag skulle jobba med och tog ett temporärt extra jobb. Jag började med avspänning. Och jag började hör min egen röst så mycket tydligare och jag sa ja och nej på ett sätt jag aldrig hade känt förut.

Jag vill inte be dig hoppa, men i alla fall stanna upp regelbundet, titta och kolla så du är påväg åt det håll du vill. Ta dig tid att bli nära vän med några få i stället för att bara ha ett stort, ytligt kontaktnät. Planera din tid, och lär dig prioritera din tid till rätt saker. Låt inte fritidsintressen eller prylar stjäla tid som du egentligen behöver till annat.

  1. Var realistisk

Ha en realistisk syn på livet. Det låter ju förbenat tråkigt och jag vill verkligen aldrig boxa in någon i en ask eller spilta. Det jag vill förmedla handlar om tid. I verkliga livet händer saker inte alltid så fort som vi skulle önska. Eller det behöver inte hända så fort som vi vill. Acceptera att tiden går i sin egen takt och anpassar sig inte efter dina förväntningar. Det är det som är en stor del av tålamod, att lita på när du ska driva på eller när du ska segla med.

Kom ihåg att du inte alltid kan eller ska kontrollera omständigheterna. Det är inte alltid den snabbaste löparen som vinner loppet, inte den starkaste armén som vinner striden och inte heller den klokaste som blir rikast eller den som har mest utbildning som får det beröm han är värd.

Jag gillar berättelsen om den snabba kaninen i en motorbåt och den långsamma sköldpaddan i en roddbåt. Den snabba kaninen kör fort som fasiken, men vad spelar det för roll om det går fort. Kaninen är på väg åt helt fel håll. Ja, den är säkert mer målande och roligare berättad, men du förstår metaforen och kontentan. Det är ingen idé att skynda med orealistiska mål och beslut om du ändå är påväg åt fel håll.  Att lita på att du är påväg åt rätt håll är också en del i att träna tålamod och självkontroll. Tillit – så kolla vad du känner för det ordet i olika sammanhang. Ibland kan din tillit var för snabb och du inte riktigt vet var du ska, men du litar på att det löser sig längs vägen.

I stället för att tappa tålamodet över sådant du inte kan påverka är det bättre att försöka identifiera vad du faktiskt kan påverka. Om du till exempel väntar på en buss eller ett tåg som inte kommer i tid, kan du hitta ett annat sätt att ta dig dit du ska. Det kanske till och med är bättre att börja gå i stället för att bara stå kvar och koka över av frustration. Om du trots allt är tvungen att vänta kan du använda tiden till något meningsfullt, om det är att ringa en vän och inte älta eller passa på att läsa eller stretcha, ja det bestämmer du. Det tjänar sällan något till att oroa sig över sådant du inte kan påverka. Ingen av oss förlänger våra liv genom att oroa oss, däremot kan det föda en rad känslor som får dig stressad.

  1. Utveckla din andlighet

Lär känna din universella sida ännu mer! Fortsätt öva på det änglarna, det du ser som andligt, känn dina energier eller lär känna det som inspirerar dig att lära dig mer och uppmuntrar dig att finna balans. Lever du med dina värderingar så som kärlek, glädje, frid, vänlighet och självbehärskning? Det är ett stort steg att träna på att följa ditt hjärta istället för en annan ledare. Att följa sitt hjärta handlar om att veta när du ska hjälpa någon annan. Det handlar om att känna dina beslut, att veta att du agerar till fördel för din väg. Kom bara ihåg detta: även när du inte fattat ett beslut så har du också fattat ett beslut. Alltså att “vänta-och-se” är också ett beslut.

Och det här med att utveckla din andlighet, det kan du och jag aldrig bli klarar med. Hur många svarta bälten du än har  Och har du svårt för det eller inte vet hur du ska förbättra dig själv, lämna gärna över dina önskningar genom bön och ödmjuk tacksamhet. Genom att studera universum, änglar, energiflöden, känslor, vibrationer, kraften, dig själv, Moder Jord eller vad du intresserar dig av kan du få lära dig hur du lever ett liv med mindre oro och mera tålamod.

Öva öva öva, gör en förändring i taget. Ett litet steg om dagen kommer snart ge dig den framgång du så gärna vill se. Tro mig, jag vet att det sker och det vet du också.

Kram och karma

Rebecka

Finns på Tarotguiderna vecka 45

  • Onsdag 12-15
  • Fredag 10-14
  • Lördag 17-19 och 22-00

Varmt välkommen att ringa, mig agent 113  eller någon av mina fantastiska kollegor genom något av följande alternativ: 

  • Tel 0939-2959 Samtalspris 19:90 per minut
  • Kontantkort Tele2/Comviq 0939-2959 Samtalspris 19:90 per minut
  • Betalning via faktura ring 08-505 23 660 Samtalspris 19:90 per minut
  • 30min till fastpris för 495:- ring 0939-2956 Samtalspris 16:50 per minut
  • Åldersgräns 18år Vi har öppet alla dagar 08:00-24:00 – vill du läsa mer gör det här

Rebecka

Är på jorden för att låta dig växa utifrån den du är och det du vill göra. Är här för att lära, läka, leka o träna kärlek och medvetenhet. Älskar livet, inifrån och ut. Jag är grym på att träna dig i de resultat du vill se mer av.

6 kommentarer till “4 tips att förstå tålamod, tillit och självbehärskning”

  1. TACK,,Du är magisk,,du är med mig jämt,,,du leder mig. Mitt hjärta bultar när jag läser allt du skriver.Du ger mig sånt mod till det som gör mig så rädd. Jag ska bli stark,,,DU är min förebild.

    1. Underbara härliga Agneta!
      Du ger mig sånt mod och jag fortsätter förstå varför jag ska skriva. Tack!
      Och kom ihåg – du är också någon förebild <3
      Varm kram
      Rebecka

  2. Det är alltid så lugnande att läsa dina inlägg!
    Och så roligt att rannsaka sig själv och förstå att man faktiskt
    gör framsteg.
    Jag använder dina ord till en “pricka av”-lista. Just nu övar jag mig
    i tålamod. Och det märkliga är att det går. Blir lite bättre dag för dag.

    Tack, ser fram emot ditt nästa brev.

    1. Snälla Inga!
      Tusen tack för din feedback. Att använda listor är bra, jag har flera och jag älskar min söndags-reflketion när jag får se hur min gameplan har fungerat under en vecka.
      Tålamod är underbart att träna och jag själv är vaken så mitt tålamod inte blir ett frikort i att slippa driva på.

      Ser fram mot att få din feedback på nästa inlägg också. <3

      Varm kram
      Rebecka

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.