Ingen ältar som jag

Har du mött någon som älskar att älta? Jag har det, många ältar utan att veta varför. De verkar gilla att älta, som de fastnat i en loop. Varför människor ältar har sina orsaker, men varför vi väljer att stanna kvar i en loop som inte gör dig bättre är för mig en gåta.

Egentligen är rubriken inte sann. Jag ogillar att älta, det ger mig inte många nya minnen. Jag älskar nämligen att skapa nya minnen, minnen som får mig att skratta. Jag är rätt snabb på att förstå varför det är som det är och hur jag ska agera nästa gång, utan att gå in i känslorna allt för mycket. Jag bär inte med mig det oönskade resultatet så länge som jag gjorde som otränad. Jag säger inte att du bara ska stänga av känslorna utan att ha jobbat dig igenom dem. Tvärtom. Har du genomgått trauman och stora förändringar behöver du absolut jobba dig igenom det. Särskilt om det ger skuld, skam, sorg och ilska. Och det kan ta lång tid. Och hur du vill jobba dig igenom det du varit med om och med vilka metoder du använder är upp till dig. Det jag vill är att du är vaken på när det inte längre är bearbetning, utan mer ett ältande. Det jag menar med ältande idag, är de där destruktiva problemen som egentligen inte är stora problem. De där problemen som får dig att må sämre istället för att fokusera på lösningen och agera på den.

Det finns en metafor jag bara älskar och det är metaforen om munkarna. Kan vara så att du läst eller hört den förut, men den är så gruvligt bra som påminnelse över hur vi själva kan välja att älta eller inte.

BERÄTTELSEN OM MUNKARNA – VAD SÄGER DEN DIG?

Två munkar var ute på vandring. De ömsom pratade, ömsom var tysta och lät vandring var en fin stund för dem att reflektera över omgivningen och livet i sig. De kommer till en flod som var väldigt ström. Där står en kvinna och undrar om de kunde bära henne över floden då strömmen skrämde henne. Den ena munken svarade nej. Den inprogrammerade värderingen grundade sig i att det är moralist fel utifrån att deras andliga träning sa att de skulle undvika kontakt med kvinnor. Den andar munken sa ja utifrån att den andliga träningen sa att munkar är medmänskliga och hjälpsamma.

När de kom över floden satte munken ner kvinnan på den andra stranden. Hon tackade honom och försvann åt vänster. Munken tackade och de båda munk-vännerna tog åt höger.

De fortsatte sin väg och den hjälpsamma munken började prata om hur fint det var på denna sida floden. Den andra grubblande, mumlade och svarade inte så tydligt till sin vän. Den hjälpsamma munken försökte tala om nuet, men blev tys när hans munkvän sa: “Broder, vår andliga träning säger oss att undvika varje kontakt med kvinnor, men du tog upp en på dina axlar och bar henne!”

“Broder”, svarade den andre munken, “jag satte ner henne på den nadra sidan, men du fortfarande bär på henne”

Det här kan du själv göra – på företaget likaväl som hemma

Det går att lösa en stor del av problemen på egen hand, det går att ta hjälp och hjälpen behöver inte komma från psykologer eller kuratorer. Det handlar om att lösa de som går att göra något åt. Här vill jag poängtera är att företag är grymma på att skapa och upprätthålla ältande kulturer och gör gärna inget åt det. Orsak, de tror det tar för mycket tid från produktiviteten. Kan säga dig att det är tvärtom.Det vi ska ta med oss är att ältande skapar inte mer av det vi behöver för att prestera bättre resultat. Faran med ältandet är inte bara att det fördjupar smärtan för individen, utan också att ältarbeteende kan kopplas samman med flera olika hot mot vår psykiska och fysiska hälsa.

Författaren och psykologen Guy Winch, vars bok “Första hjälpen för känslor” har fått ett stort genomslag i hemlandet USA. Och trots att han själv är psykolog till yrket uppmanar han oss att försöka sluta älta, eftersom för mycket fokus på problemen får oss att må ännu sämre.

Samma sak gäller i relationer. Lägger ni som par fokus på att korrigera och rätta varandra eller lägger ni fokus på att göra saker som skapar roliga minnen? Fundera en stund och vill du får du gärna berätta hur du arbetar och håller dig medveten om ältandet i dina sammanhang.

Men hur gör jag rent konkret?

Risken med att ältandet försätta oss i en ond cirkel och i värsta fall leda till depression eller missbruk finns för varje individ. Men innan du landar där med din organisation eller dina relationer kan du göra en hel del åt det på egen hand, även om gruppen inte medverkar i processen. Det krävs disciplin!

Guy Winch avråder inte från att gå och prata om sig själv i terapi eller söka professionell vård om läget blir akut, dock tycker han att du ska prova andra metoder på egen hand först. Varför inte träna upp din mentala styrka om du upplever att nedanstående “första förbandslåda” är utmanande att använda på egen hand.

FYRA BRA TRÄNINGSTIPS -även att ta med in på jobbet

1. Byt perspektiv. När du analyserar jobbiga upplevelser ses det oftast utifrån oss själva, med våra egna ögon. Men våga titta på saker och ting som om att du stod utanför och tittade på. Forskare har faktiskt kommit fram till att om du tänker tillbaka på det inträffade som att vi stod utanför, så förstår du lättare det som hänt på ett nytt sätt, kan lättare lägga det bakom dig och lättare se lösningar för att ta dig framtå. Träna på att inte bara se hur andra beter sig illa, företställ dig att du ser dig själv medden som du anser göra fel.

2. Respektera relationer. Sprid ut dina samtal som är av ältande karaktär på några olika. Ett bra tips för att respektera att alla vänner inte har tålamod är att skriva ett brev till dig själv och förklara hur du känner – läs brevet själv som om att det är en vän du ska hjälpa. Det du verkligen kan göra är att lyssna på de vänner som lyssnar på dig och prova i 21 dagar att följa de råd som de ger dig. Tänk igenom hur lång tid som gått sedan själva händelsen, hur många gånger du pratat om saken med samma person och hur mycket av er tid tillsammans som upptas av dina problem? Kom ihåg att ha roligt med dina vänner också. Skratt är underskattad medicin och ett härligt klister för vänskap.

3. Avled tankarna. Hjärnforskning visar att när vi bryter tankar som inte är av lätt/positiv karaktär så har det stor påverka på ditt mående. Detta handlar inte om borträngning, som visat sig ha motsatt effekt. Borträning ger nämligen är en ansträngning för att inte tänka på ett problem och då visar det sig att du tänker mer på det. I stället råder forskare oss att sätta stopp för ältandet genom att du ska ägna dig åt aktiviteter som du gillar. Ha roligt är tipset än en gång. Ha roligt med något som kräver koncentration. Pussel är underskattat. Tanken är att fokus ska vara att hålla igång tankeverksamheten och inte kliva in i det som för dig är dåliga beslut.Göra sånt som gör dig bättre helt enkelt.

4. Tolka dina ord annorlunda. Mina vänner kan bli tokiga på mig ibland, min familj likaså. När jag börjar ifrågasätta tolkningar av deras ord och känslor när de är arga eller ältar något som skapar ilska i deras liv kan de bli ännu mer frustade när jag sätter igång. Jag ifrågasätter perspektiv för att studier har visat att metoden att få utbrott och “lätta på trycket” inte är särskilt effektiv när det gäller att bli av med ilska. Utbrott av olika slag gör oss snarare ännu argare. I stället bör vi försöka tolka om den händelse som utlöste vreden, backa bandet så att säga. Så när en kollega beter sig illa mot dig inför andra kollegor eller när chefen är orättvis inför dina kollegor, tänk då på hur mycket bättre eller klokare du framstår i andras ögon om du bara är kvar i det du vill förmedla, egentligen. Du vet hur många gånger du kommer på dig själv efter en situation att du borde gjort si eller du borde gjort så. Kom ihåg det när din partner plötsligt meddelar att hen måste jobba över, tänk på allt annat du kan får gjort under den egentid som precis uppstod. Välj andra tolkningar än att förändringar blir fel.

Fortsätt träna din medvetenhet och din mentala styrka i att göra och vara!

Kram Rebecka

Vecka 48 är jag på Tarotguiderna och vägleder följande tider:
Måndag: 08-10 och 15-18
Tisdag 17-19 och 22-23
Onsdag 11-12
Söndag 19-22
Agentnummer #113
Vill du få sms när jag loggar in, så du slipper hålla koll på mina tider?

Smsa: 71440
Skriv: Rebecka

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.