Superkraften heter andning

Tro det eller ej, men stress är naturlig och något vi måste ha för att kroppen ska agera. Vi ska alltså ha stresspåslag för att få något gjort, något som kan få oss att göra det snabbare. Men att ha konstant stresspåslag skickar signaler till hjärnan, som gör att stress blir ett problem. Har du gått för länge med stresspåslag, hjälper inte något positivt tänkande i hela världen.

Många idrottare och sånna som du och jag tränar dåligt på att förbereda oss för stress. Du kanske undrar om det går att förbereda sig för stress och leva i harmoni när du ska leverera i en miljö med höga förväntningar och stor press. Svaret är ja och det stavas tillit och andning.

VAD ÄR STRESS

Stress är en reaktion i kroppen som ska hjälpa dig att göra det som behövs. Hjärnan skickar ut stressignaler, hjärtat slå fortare, andningen kan bli snabbare och musklerna blir spända. Det här är bra om du måste göra något snabbt. Den här reaktionen gör också att du kan få mer gjort när du är pressad eller har lite tid. 

Ibland kan du känna stress även om du inte har bråttom eller är i en akut situation. Du kan bli stressad av press, förväntningar eller idéer på hur du ska vara eller vad du ska göra. Eller om du känner att du inte kan påverka ditt liv.

Att ha för lite att göra kan faktiskt också vara stressande, om du känner att du inte får använda din kunskap, din energi och den kapacitet du har. Till exempel om du är arbetslös, sysslolös eller understimulerad. Ibland kan man känna stress utan att veta vad det beror på.

Stress påverkar din andning och det i sin tur har effekt på hela kroppen. Genom att träna andningen kan du reglera dina stressnivåer, ta hand om din kropp och bli mer harmonisk på köpet.

Rebecka Gabrielsson

Tack och lov är andning en automatisk funktion som sker utan att du tänker på den Men när du fokuserar på andetaget kan du förändra ditt andningsmönster och påverka funktioner i det autonoma nervsystemet

KAN LEDA TILL STRESSRELATERADE SJUKDOMAR

Det autonoma nervsystemet består av tvådelar – en gaspedal och en bromspedal. Växlelspaken håller du i genom dina beslut. Det sympatiska nervsystemet, är det system som aktiverar dig, och det parasympatiska nervsystemet är det som skapar vila och återhämtning. När du är stressad går du på högvarv på grund av att gaspedalen är tryckt i botten.

Det är denna aktivering som, om den fortgår under en längre period, kan leda till stressrelaterade sjukdomar. Vid stress upplever kroppen fara och går in i beredskapsläge för att skydda dig. Detta är inget jag hittat på, det kan du googla. Men det är så att när du går på fullgas blir andetaget succesivt kortare och snabbare, musklerna blir spända och mag- och tarmfunktionerna påverkas.

Att allt detta händer i kroppen har varit en förutsättning för vår överlevnad. Men eftersom vi idag inte lever under direkt livshotande förhållande förlorar beredskapen sitt syfte och vi överbelastar kroppen i onödan, därav att din kunskap i att fatta bra beslut för dig själv blir viktigare.

ANDAS HARMONI

När du lär dig att aktivera bromsen genom att reglera andningen, kan du i förlängningen lugna ner dig själv innan du fattar ett beslut som stressar dig. Du vågar träna på att sätta gränser tidigare och göra så att kroppen inte behöver slita ut sig i onödan.

Det fiffiga med andningen är att det är ett otroligt enkelt och lättillgängligt verktyg. Bara genom att då och då stanna upp, ta två, tre djupare andetag och bli medveten om hur andetaget känns, kopplar du på de återhämtande funktionerna i kroppen. Svårare behöver det inte va.

Du får samtidigt en ofta välbehövlig paus från malande tankar och din mage mår bättre. Andningen är helt enkelt en superkraft som vi alla har tillgång till.

TIPS TILL TUSEN

Det finns många olika typer av andningsövningar som ger olika resultat. Vissa hjälper dig att komma ner i varv medan andra kan ge dig mer energi eller ökad koncentration.

En del andningsövningar kan hjälpa till att kyla ner kroppen när du känner dig varm eller upprörd. Andra kan värma upp kroppen när du är frusen. Genom andningsövningar stärker du även upp din andningsmuskulatur vilket kan göra att du orkar mer. Andning är magi.

ANDA DIG LUGN

• Ligg, sitt eller stå upp.

• Gör andetaget längre samtidigt som du andas in och ut genom näsan.

• Slappna av i käkarna och resten av ansiktet. Låt magen vara avslappnad så att den buktar ut när du andas in och sjunker ihop när du andas ut. Här kan du behöva fokusera lite inan du får in rytmen.

• Andas in så att du fyller och lyfter hela lungorna. På inandningen kan du tänka att du fyller upp en ballong i bröstet, ner i magen, ut i sidorna och bak i ryggen.

• När du andas ut, tänk dig att du tömmer ballongen på luft. Försök göra in- och utandning lika långa. Upprepa under några minuter.

VÅGA BLI LITE MER MEDVETEN

Ingen kan tvinga dig, men vill du testa så gör den här övningen strax innan du går in på jobbet eller går in på träning. Träna gärna 5 dagar i rad och se om du märker någon skillnad efter en arbetsvecka.
Jag önskar dig all lycka – detta är ett av de bästa verktygen att börja landa i din harmoni.

Kram

Rebecka

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.