7 tips att sluta prokrastinera

Nu har i klivit några steg på det nya året utifrån vår tideräkning. En del kanske fortfarande är trötta efter julledigheten och har svårt att kicka igång, andar försöker hålla i de nyårslöften du gav dig själv.

Många jag möter talar just nu till mig om att de vill ha hjälp att nå sina mål. Jag tänkte skriva lite om det idag, kanske kan det hjälpa dig att sluta prokastinera eller inte veta hur du håller i beteendeförändringarna längre för att nå just dina mål. Det här med prokastinera, bara ett snabbt ord om det. Det finns två typer av prokrastinering. Frisk och sjuk. Är vi friska så har alla människor en tendens att skjuta upp uppgifter eller beslut då och då. Landa i det och känn in om du ska fortsätta läsa eller sluta och återkomma en annan dag.

Du och jag överlevde även detta år

Har du gått in i det nya året och är så redo att ta itu med de förbättringar du sagt till dig själv att du ska göra? Nu ska jag fixa min kondition och mina muskler, jag ska börja träna. Eller nu är det dags att jag börja få den där morgonrutinen eller få en bättre sömnrutin. I år, i år ska jag verkligen ta tag i att höra av mig till släktingar eller börja den där meditationskursen du trånat efter så länge. Men så kan det dyka upp några ord som OM, MEN eller NÄR…

En del av oss har redan tappat löftet och är lite sura, men ser fortfarande möjlighet att börja. Andra är helt tillbaka i gamla vanor. Och en del av oss är så frustrerade hur andra gör så vi bara skrollar runt och irriterar oss på de som lägger ut sina önskade resultat på sociala kanaler.

Hur gör jag om, men och när till NU?

Studier visar att mindre än mindre än 25% av oss faktiskt är engagerade i våra egna löften efter bara 30 dagar. Och endast 8% uppnår dem. Men varför är det här? Och vad betyder detta för dig? Och om du vill göra ändringar vad kan du göra för att du ska lyckas? Fortsätt läs om du vill hitta lite svar.

7 TIPS FÖR ATT TÄNKA OCH GÖRA OM TILL VERKLIGHET

Läs ett tips i taget. Se, känns och resonera hur det kan komma in i ditt tänk, dina beteenden och agerande när du ska fatta nya beslut för att göra dig själv bättre. Det måste resonera med dig. Var ärlig när du berättar om du vill eller inte vill – utan ursäkter, utan bortförklaringar. Bara ärligt.

1. Formulera först vad du faktiskt försöker åstadkomma

Se till att förändring du vill göra ger ett resultat du vill ha. Inte vad du tycker ”borde” hända. Att bara tänka och föreställa dig och ditt resultat kommer förvånadsvärt inte att ge ett framgångsrikt (önskat) resultat. Se till att du ser din egen anledning till varför förändring ska till. Och hitta de svar som faktiskt motiverar dig att börja göra.

Om du vill gå ner i vikt, är det för att du bara vill se bra ut på sommaren eller för att du vill vara frisk och aktiv för ditt nya barnbarn som vill leka med dig oftare. Vill du träna mer för att du borde och att det ser bra utåt sett eller för att du vet att du mår bättre och det minskar risken för hjärtinfarkt eller stroke och vill vara med för dina barn och barnbarn?

Våga titta på de verkliga anledningarna till varför du vill göra dina ändringar. Skriv ner dem så du ser och läs gärna högt för dig själv så du också hör vad du faktiskt säger. Själv spelar jag ibland in mig själv för att lättare höra vad jag faktiskt säger.

2. Tänk på varför du fattar dina beslut

Varje beslut du fattar är för att du antingen vill föra dig mot glädje eller borta från smärta. Du borstar tänderna för att undvika smärtan av att utveckla ett hålrum eller blödande tandkött. Du äter för att undvika smärtan av hunger. Du åker på semester för att gå mot nöjet med lite stressavlastning och ladda. Men det ultimata undvikandet av smärta eller rörelse mot njutning kan vara kortvarig eller långvarig – att äta en kaka för att få dig att må bättre kan flytta dig bort från smärta, men tar det dig mot att långsiktigt må bättre?

Försök att se de korta och långsiktiga effekterna av dina val och bestäm vilka som är viktigare för dig. Många gånger är vi rädda att se förbi och agera mot den kortsiktiga njutningen. Titta på varför det är så i ditt liv. Och när det kortsiktiga tänkte och beteende kan vara till din fördel och när det är till din nackdel.

3. Gör inte dina mål orealistiska och ouppnåbara

Var du befinner dig nu? Om du inte tränar alls för närvarande, kommer det sannolikt inte att ske att du går från 0 dagar i veckan till 5-7 dagar i vecka. Eller åtminstone inte på lång sikt. Behandla dina mål för 2021 som om du kör ett maraton – du tar det ett steg i taget.

Börja i det lilla. När du vill träna på att minska stressnivåerna börja med att spendera 2-5 minuter om dagen. Gör en eller några enkla andningsövningar i 3 dagar. Mitt tips är att inte starta med en 60 minuters yogaklass 5 dagar i veckan och 30 minuters meditation dagligen. Det är som att du skulle klättra upp till toppen på Mount Everest utan att vara dina dagar på basecamp, eller att du tagit dig till Mount Everest utan att ha klättrat på lägre berg innan. Allt tar sin tid och du har inte bråttom med att nå dina mål.

Jag vet, och många med mig vet att när det långsiktiga målet får vara något avancerat och du tillåter dig att skapa delmål, etapper så kommer det att bli mycket lättare att nå fram. Så ge dig själv utrymme.

4. Ge dig själv utrymme

Många tänker att de förstör dagen, eller veckan eller hela planen förstörs och du glider tillbaka till gamla vanor. Så är inte fallet. För varje dag är en ny dag och ett tomt blad som alltid innebär börja där du är och gör bättre än där du var.

Om eller när, saker inte gick som du skulle ha velat igår eller idag, bestäm hur du ska göra det annorlunda i morgon. Jag säger ”annorlunda” för att du ska undvika ditt eget självprat som ”jag misslyckades” eller “jag måste göra det bättre”. Det blir nämligen ett negativt tänkesätt som gör att dina mål blir mindre roliga.

Så när jag ber dig ge dig själv lite utrymme, säger jag egentligen att jag vill att du hittar ditt sätt att tillåt dig själv att inte vara perfekt.

5. Var specifik med vad du vill ha

Att göra mål som “Jag vill minska stress” “Jag vill äta bättre” eller “Jag vill komma in i en träningsrutin” är ibland alltför vaga. VÅGA VAR SPECIFIK. I alla fall när du talar till dig själv. Var så specifik att du kan mäta om du nått målet eller inte.

“Jag vill äta bättre genom att öka mitt grönsaksintag med 3 grönsaker om dagen 3 dagar i veckan i 3 veckor” Detta ger dig något mer påtagligt och kan vara mer motiverande än ett vagt mål. Det kanske inte ger dig en känsla av prestation, däremot ger det dig möjlighet att se om du gör det du säger att du ska göra eller inte.

6. Tro att du kan göra förändringen.

Om du har försökt ändra något i ditt liv och inte har följt upp det tidigare, kan det fördunkla din vision att göra det annorlunda den här gången. Här ber jag dig ta hjälp. Ta hjälp av en familjemedlem, en vän, en kollega, en tränare eller en professionell choach eller bara berätta på Instagram.. Det kan komma att hjälpa dig att göra det på ett nytt sätt, än vad du har gjort tidigare år.

Kanske är det första steget att ringa och boka ett bankmöte eller ett möte med en kapitalplacerare, som en del av ditt långsiktiga mål att bli ekonomiskt organiserad? Be någon du har starkt förtroende för och som du vet vill ditt bästa att hjälpa dig att hålla ansvaret när du förlägger nyckeln disciplin, fokus och motivation.

7. DETTA ÄR INTE NYÅRSLÖFTEN

Slutligen, under inga omständigheter, får du hänvisa eller prata om detta till dig själv som att det är dina nyårslöften. Om du gör det har du redan lagt en tidsram och utifrån den namngivna etiketten blir det ett sprint och inte ett maraton. Dessutom kan det vara så att du vet i ditt undermedvetna att det blir inga repressalier om du bryter löftet. Möjligtvis dåligt samvete framåt april/maj och en ny våg av samvetskval i november/december.

Du kan känna att du inte gjorde framsteg om du inte var perfekt i februari och det är okej. Var då så smart att du betrakta det här nya året såväl som varje ny vecka, ny dag, ny timme och nytt beslut som ett tillfälle att förändra hur du gör livet.

VARMT LYCKA TILL 
Rebecka


PS. Jag får frågor eller irriterande (men hjärtliga) kommentarer om mitt sätt att arbeta med mitt medvetenhet, mitt fokus, disciplin och harmoni för att utveckla mitt ledarskap, min andlighet och mina drömmar. Tänkte att jag skulle lära dig lite om detta framöver, men behöver veta VAD du skulle vilja veta kring mental träning och meditation? Två av mina två kraftfulla hjälpmedel i att veta hur jag ska kunna ta emot budskap och vägleda bättre. Skriv nedan så vet jag <3

Rebecka

Mitt högre syfte på jorden är att eliminera onödig stress och rädsla. Jag utgår alltid från attityden kärlek och vibrationen lycka, men som person är jag ändå rätt roligt bara jag får va lite ytlig och sarkastisk. I grund och botten är jag elitidrottscoach. Har arbetat på SM, EM och VM-nivå inom olika idrotter. Tog sen den forskningsbaserade processen, mental träning in i näringslivet och driver idag ett mentalt, digitalt och andligt gym, ByButeo. Men det var under mina år med Linköpings FC och de två SM-guld vi tog tillsammans med en kvartsfinal i Champions League som jag kom ut ur garderoben. Jag förstod min mediala förmåga att se energi i form av aura och änglar 2014. Accepterade min fallenhet att kunna vägleda genom andliga guider 2016 och har sedan dess varit här på Tarotguiderna. Men det var utifrån de världsspelare i fotbollen jag fick mod att utveckla en metod som grundat sig på forskning- eller evidensbaserade tekniker för återhämtning. Jag kallar tekniken MentalReikiMeditiation, MRM en teknik som tar avstamp i den japanska metoden Reiki, transcenderande meditationstekniker och mental avspänning. Den har jag i dag kurser i, om du vill veta mer kontakta mig bara. Min kunskap är bred och mina erfarenheter bär jag som kometens. Jag lever utifrån att religion handlar om att agera utifrån någon annans erfarenheter och andlighet handlar om modet att tro på dina egna upplevelser. Friheten däremellan är en dygd. I bloggen delar jag med mig av mina kunskaper i mentalträning, stresshantering, vibrationer och meditationer och självklart kommer du få träffa min man, vår familj, hunden Charlie och lite annat kring min egen personliga tillväxtresa. Har du något du vill fråga, vill att jag ska skriva om så hör av dig. Jag älskar när människor conectar i syfte att förstå eller utveckla utifrån att ingenting egentligen är rätt och ingenting är egentligen fel, eller? Till ditt ljusaste jag, Rebecka

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.